راز موفقیت هر کسبوکاری، اهمیت دادن به مشتریان فعلی و بالقوه است. یکی از راههای اهمیت دادن به مشتریان هم، ایجاد تجربه کاربری بهتر است که در فروشگاههای اینترنتی مصداق بیشتری دارد. اگر شما هم قصد دارید تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
۹ روش ایجاد تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی
تجربه و آمارها ثابت کردهاند که مشتریان وقتی تجربه کاربری خوبی از فروشگاه اینترنتی نداشته باشند، اقدام به خرید کمتری خواهند داشت. رویکرد مشتریمحوری در فروشگاههای اینترنتی از سایر کسبوکارها اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که شما مستقیما با مشتریان در ارتباط نیستید تا همه چیز را به آنها توضیح دهید. در ادامه روشهایی را برای بهبود تجربه کاربری مشتریان در فروشگاههای اینترنتی معرفی خواهیم کرد.

۱. ایجاد وبسایت پاسخگو برای پلتفرم موبایل
اول از همه ذکر این نکته ضروری است که یکپارچهسازی وبسایت برای همه پلتفرمها اهمیت زیادی دارد. ایجاد وبسایت واکنشگرا یا پاسخگو برای پلتفرم موبایل در عصر گوشیهای هوشمند، یک ضرورت به حساب میآید. طبق آمارهای منتشرشده، بخش قابلتوجهی از ترافیک آنلاین از دستگاههای تلفن همراه است. در صورتی که فروشگاه آنلاین شما وبسایت پاسخگویی نداشته باشد، طبیعتا تجربه کاربری مشتریان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. باید ابعاد وبسایت شما با صفحه نمایش موبایل متناسب بوده و از نظر بصری وضعیت خوبی ارائه دهد.
۲. کاهش دادن زمان بارگذاری در وبسایت
تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی، مستلزم اهمیت دادن به زمان مشتریان است. در دنیای امروز که همه چیز وابسته به سرعت است، وبسایتهایی که سرعت بسیار کندی دارند از چرخه خارج میشوند. سرعت پایین وبسایت، منجر به افزایش نرخ ترک سبد خرید خواهد شد. بهتر است تصاویری را بارگذاری کنید که حجم کمی دارند و فشردهسازی شدهاند. همچنین از کش مرورگر استفاده کرده و اسکریپتهای غیرضروری را به حداقل برسانید. فروشگاه اینترنتی با سرعت بالا نه تنها بین مشتریان محبوب است، بلکه روی رتبهبندی شما در جستجوها نیز تأثیر میگذارد.

۳. جلوگیری از شکستن لینکها
احتمالا ناامیدکنندهتر از شکستن لینک و رسیدن به صفحه ۴۰۴ برای کاربر وجود ندارد! برای جلوگیری از این اتفاق و ایجاد تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی به صورت مرتب وبسایت خود را از نظر لینکهای شکسته بررسی و آنها را اصلاح کنید. کاربران باید بتوانند بدون هیچ مشکل و وقفهای در فروشگاه اینترنتی شما به گشتوگذار بپردازند. سایتی که سرعت مطمئنی دارد و شکستن لینک در آن اتفاق نمیافتد به مشتریان انگیزه بیشتری هم برای خرید میدهد.
۴. شخصیسازی برای داشتن تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی
چه چیزی بهتر از این که مشتریان در فروشگاه آنلاین شما با محتوایی که بیشتر به دنبال آن هستند مواجه شوند؟ منظور از شخصیسازی فقط این نیست که مشتریان را با اسم کوچک آنها مخاطب قرار دهید، بلکه بسیار فراتر از این باید عمل کنید. اینجاست که بینشهای مبتنی بر داده به کمک شما میآیند. این بینشها توصیههای شخصیشده محصول، تجربههای خرید پویا و محتوای مناسب کاربران را متناسب با جستجوی شخص به آنها ارائه میدهند. شخصیسازی یکی از قدرتمندترین روشهای ایجاد تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی به حساب میآید و رابطه خوبی بین مشتری و برند ایجاد میکند.
۵. نمایش تنوع محصولات سازمانیافته
ایجاد یک دستهبندی یا کاتالوگ منظم، میتوانید از بینظمی جلوگیری کرده و باعث بهبود روند تصمیمگیری مشتری شود. باید تغییرات محصول را به صورت کاملا منظم و کاربرپسند منظم کنید. بهترین کار استفاده از فیلترها، دستهبندی واضح، قابلیت جستجو و … است. این قابلیتها به مشتریان کمک میکنند تا سریعتر به آنچه که میخواهند برسند. هر چقدر از گیجشدن و بهمریختگی مشتریان جلوگیری کنید، بیشتر در ایجاد تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی موفق خواهید شد؛ چرا که مشتریان به انتخاب آگاهانه و سریع علاقه دارند.

۶. بهینهسازی توضیحات محصول
اغلب مشتریان وقتی توضیحات مناسبی از محصول دریافت نمیکنند از خرید آن منصرف میشوند. ارائه توضیحات قانعکننده محصولات در مسیر خرید برای مشتریان ضروری است. مشتریان باید بدانند که دقیقا محصول با چه مشخصاتی قرار است خریداری کنند. توضیحات مختصر و جذابی ایجاد کنید تا مزایا و ویژگیهای محصول شما را به شکل دقیق نشان دهد. تصاویر و ویدئوها برای ارائه جزئیات بیشتر محصول، گزینههای عالی هستند. همچنین در مورد وزن، ابعاد، فرم و … محصول هم توضیحات کافی داشته باشید.
۷. ارائه پاداش به مشتریان
چرا نباید برای مشتریان وفادار خود پاداش در نظر بگیرید؟ یکی از بهترین راههای قدردانی از مشتریان وفادار، ارائه پاداش به آنهاست. این پاداش میتواند شامل تخفیفها، ارائه شیوههای خرید متفاوت، امکان خرید اقساطی و … باشد. به هر حال وقتی مشتریان وفادار ببینند که از آنها حمایت میکنید، نهتنها وفاداری آنها تشدید میشود که فروشگاه اینترنتی شما را به دیگران هم با اشتیاق بیشتری معرفی خواهند کرد. به این ترتیب آنها را به مشتریان حامی برند تبدیل خواهید کرد.
۸. ارائه گزینههای پرداخت آسان
بسیاری از مشتریان وقتی انعطافی در شیوههای پرداخت مشاهده نکنند، سبد خرید را ترک خواهند کرد. برای مثال همیشه از یک شیوه ثابت پرداخت نقدی استفاده نکنید. در صورتی که امکان دارد، شیوههای اعتباری یا پرداخت اقساطی را هم اضافه کنید. یکی از راهکارهای اساسی ایجاد تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی، همین ارائه گزینههای پرداخت آسان است. مشتریان دوست دارند که شیوههای متفاوتی برای پرداخت داشته باشند.
۹. ارسال و تحویل سریع برای داشتن تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی
بسیاری از مشتریان دلیل عدمخرید از فروشگاههای اینترنتی را پروسه طولانی ارسال و تحویل آنها میدانند. برای مشتریانی که فاصله کمی از انبار شما دارند، امکان ارسال و تحویل همان روز یا روز بعد را حتما فراهم کنید. برای مشتریان دورتر هم گزینههای متعدد ارسال سریع یا معمولی را در نظر بگیرید. بسیاری از مشتریان حاضرند مبلغ بیشتری پرداخت کنند، اما سفارش خود را سریع تحویل بگیرند.
کلام پایانی
ایجاد تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی از نان شب هم برای صاحبان این نوع کسبوکار ضروری است. مشتریان زمانی برای خرید از وبسایت شما قانع خواهند شد که تجربه کاربری مناسبی داشته باشند. در این مطلب استراتژیها و راهکارهایی را در همین راستا ارائه دادیم.

