خلاقیت و نوآوری، کلید موفقیت هر سازمانی است. هر سازمانی که خلاقیت در آن وجود نداشته باشد، نمیتواند به اهداف خود برسد و رشد کند. نکته مهم اینجاست که چگونه میتوان فرهنگ نوآوری را در سازمان پیادهسازی کرد؟ البته فقط ایجاد فرهنگ نوآوری برای موفقیت کافی نیست، شما باید بتوانید این فرهنگ را در سازمان حفظ کنید. در این مطلب قصد داریم ۶ استراتژی کاربردی برای ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان را معرفی کنیم.
نگاهی به فرهنگ نوآوری در سازمان
اهمیت ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان به اندازهای است که رشد و توسعه سازمان شما را تضمین میکند. فرهنگ نوآوری در واقع ایدهها، سوالات و گفتگوهایی هستند که همه اعضای سازمان را به دادن ایدههای جدید تشویق میکنند. امروزه ایجاد فرهنگ نوآوری برای بقای هر سازمانی ضروری است. موضوع اینجاست که برای نوآوری فقط نمیتوان پول هزینه کرد؛ مثل سرمایهگذاری برای تحقیق و توسعه و … . بیشتر سرمایهگذاری شما برای ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان، باید از طریق ایجاد ارتباط عاطفی بین کارکنان سازمان با استراتژیهای موجود باشد.
برای ایجاد نوآوری در سازمان، میتوان از فرهنگها و صنایع مختلف کمک گرفت. وقتی این فرهنگها و صنایع با یکدیگر ترکیب میشوند، بهترین ایدههای نوآورانه هم ایجاد خواهند شد. موضوع اصلی فقط ایجاد یک فضای نوآورانه موقت و گذرا در سازمان نیست، بلکه به عنوان مدیر یا رئیس سازمان، باید بتوانید این فرهنگ را حفظ کنید.
۶ استراتژی طلایی برای ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان
همانطور که میدانید، برای پیشبرد هر کاری در سازمان، باید استراتژی منحصربهفرد آن را داشته باشید. نوآوری هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه ۶ استراتژی کاربردی برای ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان که از تحقیقات در مورد ۱۰۰ شرکت برتر Fortune به دست آمده است را بررسی خواهیم کرد.
۱. به هر افکاری فضا بدهید
اغلب شرکتهای پیشرو در زمینههای مختلف، برای همه افکار و صداها در سازمان خود ارزش قائل هستند. آنها از شنیدن افکار مخالف هم ابایی ندارند. شما باید سعی کنید فضایی کاملا امن از نظر عاطفی و روانی برای کارکنان خود ایجاد کنید. در یک چنین فضایی است که اساسا ریسکپذیری و خلاقیت کارکنان هم رشد میکند. با این استراتژی کارکنان سازمان ایدههای خلاقانهای را برای حرکت رو به جلوی سازمان ارائه خواهند داد. یکی از کارکنان LGBTQ در این مورد میگوید:
“ما هر زمانی که بخواهیم میتوانیم در مورد افکار و ایدههای خود در سازمان صحبت کنیم. مدیران ما همیشه و در هر زمانی در دسترس هستند و برای گفتگو زمان دارند.”
اساسا در این فضا هیچ نوع فشاری روی کارکنان ایجاد نخواهد شد و آنها با ذهنی باز ایدههای خلاقانه ارائه خواهند داد. موضوع مهم دیگری که وجود دارد، احساس ارزشمندی است که کارکنان در این فضا دارند.
۲. تلاشهای کارکنان را به رسمیت بشناسید
برای ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان، نباید فقط به نتایج تلاشهای کارکنان خود توجه داشته باشید، بلکه آنها را بابت زحمت و تلاشی که میکنند به رسمیت بشناسید. شاید کارکنان شما چیزی به جز دیدن تلاشهایشان توسط شما نداشته باشند! این که کارکنان احساس کنند شما تلاشهای آنها را میبینید، انرژی مضاعفی به آنها میدهد تا افکار و ایدههای خلاقانه بهتری ارائه بدهند. نکته جالبتر این که شور و شوق در سازمان کاملا مسری است و به عنوان یک کاتالیزور برای ایدههای خلاقانه عمل میکند.
۳. به تعاملات متنوع اهمیت بدهید
همانطور که میدانید در هر سازمان، افرادی وجود دارند که به هر دلیلی قصد تعامل و همکاری با یکدیگر را ندارند. اغلب آنها یا تعارض منافع دارند یا افکار آنها با یکدیگر متفاوت است. اگر بتوانید فضایی را بوجود بیاورید که این افراد با یکدیگر تعامل داشته باشند، آنگاه شاهد ظهور ایدههای نوآورانه زیادی خواهید بود. هر چقدر تنوع تعاملات بیشتر باشد، ایدههای نوآورانه در جهت رشد سازمان هم بیشتر خواهند شد. البته که ایجاد چنین فضایی کمی دشوار و البته زمانبر خواهد بود، اما قطعا نتایج بسیار خوبی برای شما به همراه خواهد داشت.
۴. روی رشد همه کارکنان سرمایهگذاری کنید
شاید این موضوع در ذهن شما باشد که فقط برای کارکنانی که پتانسیل بالایی از خود نشان میدهند سرمایهگذاری کنید، اما این کار غلط است! نادیده گرفتن پتانسیل سایر کارکنان عواقب زیانباری برای سازمان شما خواهد داشت و باعث ایجاد احساس ناامیدی در آنها میشود. یکی از بهترین استراتژیهایی که رهبران موفق برای ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان دارند در نظر گرفتن پتانسیل تمام کارکنان و سرمایهگذاری روی توسعه آنهاست. وقتی کارکنان بفهمند که پتانسیل آنها هرچند اندک است، اما نادیده گرفته نمیشود، تلاش خود را چندین برابر میکنند.
۵. فرایند تولید ایده را دموکراتیک کنید
صرف گذاشتن صندوق پیشنهادات برای ایجاد ایده در سازمان کافی نیست. اغلب سازمانهای پیشرو در جهان، سیستمها و فرایندهایی را طراحی میکنند که از طریق آن کارکنان اجازه ارائه پیشنهادات خود به صورت دموکراتیک را داشته باشند. حتی میتوانید ایدههای کارکنان را در یک نظرسنجی یا جلسه به بحث بگذاری و از سایرین بخواهید که نظر خود را آشکارا در مورد آن مطرح کنند. این کار باعث افزایش بهرهوری در زمینه نوآوری و خلاقیت میشود.
۶. فرهنگ هدفمحوری را پیادهسازی کنید
در بسیاری از سازمانها و شرکتهایی که با شکست مواجه میشوند، کارکنان سطوح پایینتر درک خاصی از اهداف سازمان ندارند. سازمانی موفق است که کارکنان آن هدفمحور باشند و اساسا خلاقیتهای خود را براساس اهداف سازمان ارائه بدهند. شما به عنوان رهبر یک سازمان، باید فضایی را فراهم کنید که اهداف سازمان برای کارکنان الهامبخش باشند.
کلام پایانی
ایجاد و حفظ فرهنگ نوآوری در سازمان، نیازمند داشتن استراتژیهای قدرتمند است. در این مطلب ۶ استراتژی مهم برای ایجاد این فرهنگ را معرفی کردیم. هر سازمانی برای این که بتواند پیشرو باشد، باید حتما فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در کارکنان خود تقویت کند.