Adra Tech Logo DM
  • خانه
  • موضوعات
    • استارتاپ
    • تکنولوژی
    • هوش مصنوعی
    • دیجیتال
    • فین تک
    • سرمایه گذاری
    • هک و امنیت
    • تلفن هوشمند
    • تحلیل
  • رویداد ها
  • کافه سرمایه
  • استارتاپ ها
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
خواندن: پیاده ‌سازی IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه‌ها
اشتراک گذاری
ادرا تکادرا تک
Aa
  • خانه
  • رویداد ها
  • اخبار
  • درباره ما
جستجو کنید
  • دسته بندی ها
    • تحلیل ها
  • موضوعات
  • تماس با ما
آیا شما حساب کاربری دارید؟ ورود
ما را دنبال کنید
پیاده ‌سازی IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه‌ها
ادرا تک > بلاگ > دسته بندی نشده > پیاده ‌سازی IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه‌ها
دسته بندی نشده

پیاده ‌سازی IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه‌ها

ملیکا برزوئی
Melika Borzuei منتشر شده آبان ۲۲, ۱۴۰۴

چگونه می‌توان از اینترنت اشیاء یا IoT برای بهبود تجربه خرید در فروشگاه‌ها استفاده کرد؟ اینترنت اشیاء یکی از مفاهیم جدید دنیای ما است که تاثیر زیادی روی کسب‌وکارها داشته است. آمارها نشان می‌دهند که استفاده از اینترنت اشیاء (IoT) در فروشگاه‌ها، باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی فروش شده است. همچنین هزینه‌های موجود نیز ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. چه راهکارهایی برای پیاده‌سازی بهتر اینترنت اشیاء در فروشگاه‌ها وجود دارد؟ اگر شما هم به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه‌مند هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

محتوا
IoT یا اینترنت اشیاء را بیشتر بشناسید۵ مورد از تاثیرگذاری‌های مهم IoT برای بهبود تجربه خرید در فروشگاه‌ها۱. شخصی‌سازی تجربه خرید۲. کاهش گشت‌وگذار بیهوده در فروشگاه۳. ایجاد قفسه‌های هوشمند۴. نقشه‌برداری حرارتی (Heat Map)۵. صرفه‌جویی در انرژیکلام پایانی

IoT یا اینترنت اشیاء را بیشتر بشناسید

قبل از این که به بحث پیاده سازی IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان بپردازیم، بهتر است تعریف دقیقی از اینترنت اشیاء داشته باشیم. اینترنت اشیاء در واقع مجموعه‌ای از اشیاء فیزیکی است که مجهز به حسگرها و نرم‌افزارها هستند. این اشیاء با کمترین دخالت انسانی با یکدیگر در تعامل هستند. تمامی این سیستم‌ها در یک شبکه قرار می‌گیرند و داده‌ها را جمع‌آوری و تبادل می‌کنند. کاربرد بالقوه اینترنت اشیاء در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها است؛ جایی که به تصمیم‌گیری هوشمندانه و مبتنی بر داده کمک زیادی می‌کند.

استفاده از IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان

در فروشگاه‌ها می‌توان از IoT برای تغییر چیدمان و ذخیره مجدد محصولات در زمان مناسب استفاده کرد. حتی اشیاء و دستگاه‌های IoT برای ارسال پیشنهادات و تبلیغات مستقیم به گوشی همراه مشتری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، حدود ۸۰ درصد فروشگاه‌ها در سراسر جهان از اینترنت اشیاء برای بهبود تجربه خرید مشتری استفاده خواهند کرد. بنابراین تاثیر زیادی روی بهبود تجربه خرید مشتریان در خرده‌فروشی‌ها دارد.

۵ مورد از تاثیرگذاری‌های مهم IoT برای بهبود تجربه خرید در فروشگاه‌ها

تمامی بررسی‌ها و آمارها از تاثیرگذاری اینترنت اشیاء در فروشگاه‌ها حمایت می‌کنند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

۱. شخصی‌سازی تجربه خرید

چه چیزی برای یک کسب‌وکار از همه چیز واجب‌تر است؟ جواب قطعا مشتری است! امروزه مشتریان همان تجربیات خرید کسل‌کننده و تکراری را نمی‌خواهند. آنها به دنبال خلاقیت و منحصربفرد بودن هستند. با استفاده از برنامه‌های اینترنت اشیاء، دقیقا همان چیزی را که مشتریان می‌خواهند را به آنها خواهید داد. طبق تحقیقات حدود ۷۰ درصد مشتریان دوست دارند در فروشگاه‌هایی خرید کنند که راه‌حل‌های مناسب و شخصی‌شده‌ای را به آنها ارائه می‌دهند. ارائه این تجربه به مشتری، مساوی است با وفاداری و در نهایت فروش بیشتر!

۲. کاهش گشت‌وگذار بیهوده در فروشگاه

خیلی رک بگوییم؛ دیگر مشتریان حوصله‌ای برای گشت‌وگذار بیهوده، بخصوص در فروشگاه‌های بزرگ ندارند. مشتریان دوست دارند خیلی سریع به چیزی که دنبالش هستند در فروشگاه برسند. امروزه پرسه زدن بیش از اندازه در فروشگاه، برای مشتریان ناخوشایند خواهد بود. اینجاست که اهمیت IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه‌ها مطرح می‌شود. با استفاده از تجهیزات اینترنت اشیاء و سیستم ناوبری داخلی، می‌توان مسیرهای فروشگاه برای پیدا کردن محصولات را از طریق تلفن همراه پیدا کرد. این کار باعث می‌شود تا مشتریان خیلی زود به محصولی که به دنبال آن هستند رسیده و رضایت بیشتری کسب کنند.

تجربه خرید بهتر با اینترنت اشیاء

۳. ایجاد قفسه‌های هوشمند

یکی از بدترین اتفاقی که می‌تواند برای یک فروشگاه بیفتد، خالی بودن قفسه محصول یا قرار گرفتن محصول در جای نامناسب است. اینترنت اشیاء با هوشمند کردن قفسه‌ها در فروشگاه‌ها این مشکل را حل می‌کند. قفسه‌های هوشمند به پیگیری موجودی محصول می‌پردازند. با این کار نیازی به شمارش فیزیکی موجودی محصولات نیست. اینجاست که در زمان هم صرفه‌جویی خواهد شد. فناوری IoT این کار را به صورت اتوماتیک برای فروشگاه شما انجام خواهد داد. مدیریت موجودی در فروشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. این فناوری اطمینان می‌دهد که محصولات در قفسه موجود هستند. همچنین در صورت اتمام موجودی، سفارش مجدد به صورت خودکار انجام خواهد شد.

۴. نقشه‌برداری حرارتی (Heat Map)

این موضوع را با یک سوال مطرح می‌کنیم. تا به حال فکر کرده‌اید که چرا برخی محصولات با وجود این که در موقعیت استراتژیک فروشگاه قرار دارند، اما باز هم به سختی فروخته می‌شوند؟ دلیل آن ممکن است قرار نداشتن محصول در جایی باشد که مشتریان معمولا به آن گرایش دارند. نقشه‌برداری حرارتی اینترنت اشیاء در این مواقع به داد شما می‌رسد. این نقشه‌ها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ از جمله این که مشتریان شما بیشتر وقت خود را در فروشگاه کجا می‌گذرانند. این موضوع درک بهتری از چیدمان محصولات در فروشگاه به شما ارائه می‌دهد. این داده‌های خالص IoT برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

۵. صرفه‌جویی در انرژی

همانطور که می‌دانید، گرداندن یک فروشگاه بزرگ، مخصوصا اگر محصولات فاسد شدنی داشته باشند، بسیار سخت و طاقت‌فرساست و انرژی زیادی از کارکنان خواهد برد. استفاده از اینترنت اشیاء، باعث صرفه‌جویی در انرژی از طریق ردیابی می‌شود. یکی دیگر از تاثیرات اینترنت اشیاء بر صرفه‌جویی در انرژی فروشگاه‌ها، کنترل سیستم‌های روشنایی، سرمایش و گرمایش است. برای مثال اگر بخش خاصی از فروشگاه فعال نباشد، حسگرهای اینترنت اشیاء می‌توانند نور یا سرمایش و گرمایش آن محیط را کاهش دهند. این مار به طور چشمگیری به کاهش مصرف هزینه‌هایی، مثل برق، آب و … کمک می‌کند. مدیریت انرژی به خصوص در فروشگاه‌های بزرگ اهمیت زیادی دارد. چرا که بسیاری از خرده‌فروشی‌ها به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند.

اینترنت اشیاء در فروشگاه‌ها

کلام پایانی

استفاده از IoT برای بهبود تجربه خرید در فروشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. اینترنت اشیاء به مجموعه‌ای از ابزارها و حسگرها گفته می‌شود که به صورت شبکه‌ای با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند. تغییر شیوه خرید مشتریان در دنیای امروز، اغلب فروشگاه‌ها را مجبور به استفاده از اینترنت اشیاء خواهد کرد. امروزه اغلب فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها، برای ارائه تجربه خرید بهتر به مشتریان خود از تجهیزات اینترنت اشیاء بهره می‌برند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که اینترنت اشیاء به صورت چشمگیری روی افزایش فروش در فروشگاه‌ها کمک کرده است.

اولین نفری باشید که اخبار حوزه استارتاپ ها را میشوند.

با ثبت نام در خبرنامه آدرا تک اولین نفری در اکوسیستم باشید که در سریعترین زمان از اخبار جدید و بروز راجب استارتاپ ها مطلع میشود.
Melika Borzuei آبان ۲۲, ۱۴۰۴ آبان ۲۲, ۱۴۰۴
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Twitter LinkedIn Reddit Copy Link
شما چی فکر میکنید؟
Love0
Cry0
Sad0
Happy0
Angry0
Dead0
Wink0
پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

پست های مرتبط

تأثیر ChatGPT و ابزارهای هوش مصنوعی بر تجربه خرید
دسته بندی نشده

تأثیر ChatGPT و ابزارهای هوش مصنوعی بر تجربه خرید

ملیکا برزوئی Melika Borzuei 8 دقیقه زمان مطالعه
تجربه کاربری در تجارت الکترونیک
دسته بندی نشده

چرا تجربه کاربری در تجارت الکترونیک اهمیت دارد؟

ملیکا برزوئی Melika Borzuei 7 دقیقه زمان مطالعه
تجربه کاربری بهتر در فروشگاه اینترنتی
دسته بندی نشده

چگونه در فروشگاه اینترنتی تجربه کاربری بهتری ایجاد کنیم؟

ملیکا برزوئی Melika Borzuei 7 دقیقه زمان مطالعه
  • بررسی
  • برترین محصولات
  • ارتباط
  • لیست مطالعه
  • شخصی سازی علایق
ورود

از اینجا وارد حساب شخصی خود بشوید

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟