آدرا تک-اولین رویداد آدرا تک ایسنایت در تاریخ ۲۱ شهریور ماه با حضور مدیر عاملان دیجی نکست و هم آوا برگزار شد. هدف از رویداد های آدرا تک اینسایت شناخت عمیق تر مدیران و شرکت ها بعلاوه آشنایی با فرآیند ها و برنامه های آینده آنها هست.
ابتدا به شناخت بهتری از هر دو شرکت و مدیر عامل هایشان که مهمان رویدادمان بودند بپردازیم و از فعالیت ها و اهداف پیش رویشان با خبر شویم.
حامد انتظاریان مدیر عامل هم آوا دانش آموخته رشته ی مهندسی برق از دانشگاه آزاد. در پنج سال گذشته پس از شکل گیری هم آوا به عنوان سرپرست واحد عملیات هم آوا مشغول به کار بود که در نهایت نیز تقریبا شش ماه هست در سمت مدیر عاملی به فعالیت خود در هم آوا ادامه میدهند.
“شرکت همآوا” ( با نام ثبتی کارخانه نوآوری همآوا) از ادغام شتابدهنده آواتک در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات (شامل شتابدهنده آواگیمز)، شتابدهنده شزان در حوزه فناوریهای همگرا، فضای کاری اشتراکی زاویه و شرکت نوآوا ارائهکنندهی راه کارهای رشد به کسبوکارها، شکل گرفته است و اکنون در محل کارخانه نوآوری آزادی مشغول به کار است. شرکت هم آوا تمرکز خاصی در شکل دهی و شتاب دهی استارتاپ ها در حوزه های مختلف دارد که توانسته تا به امروز بالای ۱۵۰ تا استارتاپ را در پرتفولیو خود بگنجداند و حدود ۸ تا از استارتاپ هایشان اگزیت موفق داشته باشند. هم آوا جزو معدود شتاب دهنده هایی هست که تنوع سبد سرمایه گذاری شتابدهی بسیار بالایی دارد و میتوان گفت در اکثرا حوزه ها از فین تک تا سلامت و سایر حوزه ها برنامه شتابدهی ارائه میدهد.
حامد انتظاریان راجب دیدگاه و روزمرگی هایش در هم آوا به تغییرات زیاد برای ادامه فعالیت و تلاش برای چابکی هر چه بیشتر تیم هم آوا خبر دادد که اصلی ترین هدفشان ایجاد بستری برای انسجام و همکاری بیشتر فعالان اکوسیستم در حوزه سرمایه گذاری و شتابدهی هست که خود هم آوا هم در این مورد پیش قدم شده و آغوش بازی برای هم کاری و هم سرمایه گذاری با بقیه فعالان در این حوزه دارد.
دومین مورد از برنامه ها و فعالیت رو به پیشرفت هم آوا تمرکز بیشتر به صنعت و سرمایه گذاری روی ایده های خوب در این حوزه هست که تا به حال توانسته چندین برنامه شتابدهی برای ایده های خوب در حوزه صنعت داشته باشد و استارتاپ هایشان نیز به مرحله اگزیت برسند.
و در نهایت سومین هدف پیش رو از زبان حامد انتظاریان توجه بیشتر به شهرستان ها و ایجاد بستری برای خلق فرصت و استفاده از پتانسیل های فوق العاده ی موجود در شهرستان ها هست. تا کنون هم آوا توانسته در سه شهرستان کاشان برای ایده ای راجب پسماند، در اورمیه برای ایده ای در حوزه کشاورزی و در چابهار راجب ایده ای برای مشکل آب ورود کند و برنامه شتابدهی و سرمایه گذاری داشته باشد، توسعه این رویکرد در سایر شهرستان ها هم اولویت ویژه ای برای هم آوا دارد و گفته شده است که قرار هست فعالیت های بیشتر و گسترده تری نیز در شهرستان ها انجام شود.
اما در ادامه میپردازیم به بررسی گفتگویی که با کیوان محیط مافی مدیر عامل دیجی نکست داشته ایم. فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی از دانشگاه پلی تکنیک و مدیریت آی تی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علامه طباطبائی.
کیوان محیط مافی در حوزه ی صنعتی و لجستیک وارد کار شد و تجربه ی نزدیک به ۶ سال در شرکت های مختلف ایرانی و خارجی را دارد. سپس در شرکت دیجی کالا به عنوان مدیر محصول و بعد از تقریبا ۲ سال پروداکت لید مشغول به کار بود. بعد از این دوران فعالیت های مختلفی در تاسیس ونچر های دیگر دیجی کالا داشت که از مهم ترین آنها میتوان به دیجی اکسپرس اشاره کرد که به عنوان کوفاندر و بعدتر مدتی به عنوان مدیر عامل به همکاری خود با دیجی کالا ادامه داد. از زمان شکل گیری دیجی نکست نیزدر نقش منتور این مجموعه فعالیت داشت، و به عنوان منتور در کنار خیلی از استارتاپ هایی که توانسته اند رشد خوبی داشته باشند و از خود دیجی کالا سرمایه بگیرند(که به عنوان مثال میتوان به گنجه، کارپو، آپتایم و … اشاره کرد) حضور داشته است. در نهایت نیز شش ماهی هست که در سمت مدیر عامل به ماموریت خود در دیجی نکست ادامه میدهد.
دیجینکست در زمستان ۹۷ با هدف تحول فناوری و نوآوری در صنعت تجارت الکترونیک و توانمندسازی استعدادها، بستری را برای کارآفرینان ایجاد کرد تا برای ساخت و رشد استارتاپهایی با فناوری پیشرفته و نوآورانه، با حمایت و همراهی بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک ایران، گروه دیجیکالا، گام های خود را مطمئنتر بردارند و شانس بیشتری برای رشد و جذب سرمایه داشته باشند.
کیوان محیط مافی با اشاره به اینکه دیجی نکست فصل جدیدی از فعالیت ها را با حضورش در نقش رهبر این مجموعه شروع کرده است، راجب برنامه های دیجی نکست و فعالیت هایی که خواهند داشت اینگونه توضیح داد: دیجی نسکت تا به حال سعی داشت که به عنوان یک شتاب هنده برند خود را در اکوسیستم معرفی و جا بیندازد، جزو مدعیان این حوزه شود تا با کسب اعتماد ها، افراد با استعداد و ایده های ناب را برای شکل دهی و شتابدهی استارتاپ های برتر جذب کند. اما در حال حاضر دیجی نکست مسیر جدیدی را آغاز کرده است و قرار هست که از طریق همکاری با سایر شتاب دهنده ها و سرمایه گذار های قدیمی که هنوز در اکوسیستم فعال هستند، محدودیت ها و کمبود ها را در مسیر رشد استارتاپ هایی که پر قدرت شروع کرده اند اما برای جذب سرمایه در سری های بالاتر به مشکل خورده اند را تا جای ممکن کاهش دهیم.
همچنین قصد داریم که تمرکزمان را در سطح تهران کمتر و به بقیه ی شهرستان ها نیز اختصاص دهیم، تا فرصتی برای رشد ایده های خوب و افراد پر استعداد در شهرستان ها نیز بوجود بیاید و بتوانیم از پتانسیل بزرگ آنها بهرمند شویم.
محیط مافی در ادامه صحبت ها به این نکته اشاره داشت که سرمایه گذارانی که وارد اکوسیستم استارتاپی میشوند و یا از قبل حضور دارند بیشتر تمایل به سرمایه گذاری روی استارتاپ هایی دارند که در سری های بالاتر قرار گرفته و توانسته اند به سطح خوب و استیبلیتی مطلوبی برسند. دیجی نکست در تلاش هست که با جذب اعتماد سرمایه گذاران فرصتی برای سرمایه گذاری در استارتاپ هایی که در سری های پایین تر و یا شتابدهی قرار دارند ایجاد کند و بستر هایی را برای هم سرمایه گذاری و همکاری با سایر سرمایه گذار ها آماده کند.
استراتژی و فعالیت روزمرگی کیوان محیط مافی در حال حاضر به این شکل هست که بیشتر به دنبال تسهیل گری درون تیمی در دیجی نکست هست و با تجزیه تحیل مسیر استارتاپ های موفقی همچون گنجه و آپتایم سعی دارند تجارب مفید و مثمر ثمر آنها را کشف و به فرآیند سایر استارتاپ ها نیز تزریق کنند تا بتوانند خروجی بهتری از هر کدام در آینده داشته باشند. علاوتا بطور مستمر به دنبال سرمایه گذار هایی هستند تا بتوانند برای اسکیل آپ و لول آپ استارتاپ هایی که توانسته اند به مرحله خوبی برسند و آمادگی رشد در سری های بالاتر را دارند در جهت جذب سرمایه کمک کنند.
در حال حاضر دیجی نکست دو سرویس مهم به اسم آکادمی و تک استادیو دارد که تمرکز اصلی روی رشد این دو سرویس هست.
اصلی ترین فعالیت آکادمی دیجی نکست شناسایی دانشجویان با استعداد و افرادی با پتانسیل های رشد بالا در بازار کار هست که با همکاری و ارائه آموزش های لازم به آنها فرصت خوبی در بوت کمپ های دیجی نکست جهت تیم سازی، پیشبرد و اجرای ایده های ناب در قالب تیم های استارتاپی محیا میکند.
تک استادیو سرویس دیگر دیجی نکست هست که تیمی متشکل از افراد مختصص در حوزه تکنولوژی هستن و روی توسعه ایده ها و استارتاپ هایی که مناسب همکاری با دیجی کالا در جهت بهبود و بالا بردن بهره وری هست همکاری میکنند. اما با تغییر نگرش در حال حاضر بستری برای توسعه همکاری با سایر شرکت ها و استارتاپ ها نیز ایجاد شده است. اگر ایده ی خوبی دارید که از نظر پیاده سازی به خاطر کمبود در نیرو های فنی قابل اجرا نیست و یا شرکت هایی که به دنبال اجرای یک ایده و تبدیل آن به پروداکت را هستند اما توان فنی انجام آن را ندارند نیز میتوانند با برون سپاری و همکاری تک استادیو دیجی نکست محصول خود را توسعه و عملیاتی کنند.
تحلیل و نتایج:
۱- چیزی که پیداست دوران انحصار و باور اشتباه به اینکه خودمان به تنهایی میتوانیم همه کار ها را به دوش بکشیم و صاحب کل سود حاصل شویم به پایان رسیده، با نگاه موردی به صحبت مدیر عامل های هر دو شتابدهنده و سرمایه گذار میتوان درک کرد که به دنبال توسعه کار و همکاری با فعالان دیگر برای گرفتن نتیجه های بزرگ تر هستند. این یک حرکت فوق العاده مثبت در اکوسیستم هست زیرا که بدون شراکت و همکاری در پیشبرد کار ها با هم صنفان خود هیچ موقع نمیتوان به خروجی های مهم و بزرگی دست یافت یا خلقشان کرد.
۲- عدم وجود سرمایه گذاران فرشته و خطر پذیر در سری های پایین تر برای استارتاپ های کشور مورد بعدی هست که باید به آن اشاره کرد. شرایط نامناسب و ناهموار کشور و در مراتب پایین تر اکوسیستم استارتاپی میتواند بزرگترین دلیل این موضوع باشد. اما با گذشت سالیان بسیار از شکل گیری اکوسیستم استارتاپی ایران و وجود فرصت های زیاد رشد داخل ایران در سایه نبود رقبای خارجی، ادامه بی میلی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در استارتاپ های نوپا و کوچکتر میتواند نشان دهنده این باشد که هنوز پتانسیل بزرگ موجود در استارتاپ ها و فرصت های بسیار در بین سرمایه گذاران شناخته نشده است و بستری برای اتصال و اعتماد سازی بین دو طرف در حال حاضر هنوز وجود ندارد.
۳- با توجه به کمبود ها و مشکلات موجود در داخل کشور، از کمبود ها در صنعت ماشین آلات گرفته تا دارو سازی و شرکت های نرم افزاری توجه و دادن امتیازات بیشتر برای شکل گیری و رشد استارتاپ ها با توجه به پتانسیل بالای رشد که در استارتاپ ها با کمترین سرمایه ها نهفته است، میتواند بهترین راه حل برای پر کردن نواقص و کمبود ها در داخل کشور باشد به شرط اینکه سرمایه گذاران نیز در حوزه های مختلف از وجود استارتاپ ها حمایت کنند و توجه لازم برای ارائه آنها در بازار وجود داشته باشد.
۴- مهاجرت عده ی زیادی از مختصصان یا به اصطلاحی فرار مغز ها از کشور مخصوصا شهر تهران و هزینه های سرسام آور پایتخت باعث شده است که جدیدا سرمایه گذاران و شرکت ها توجه خاصی به سایر شهرستان ها نیز داشته باشند که با این روند فرصت های رشد برای افراد و تیم های حاضر در شهرستان ها نیز ایجاد خواهد شد و این مورد نیز از جریان های مثبت در اکوسیستم هست که نگرانی ها و دغدغه ها برای مهاجرت به تهران برای بدست آوردن فرصت های بیشتر رشد کمتر خواهد شد. ولی موردی که باید به آن توجه داشت و انتقاد کرد عدم وجود زیرساخت و بستر های مناسب برای ارتباطات و کار در شهرستان مخصوصا پروژه های حول محور نرم افزار ها هست که در اولین قدم باید برای بهبود این زیرساخت ها اقدامی صورت گرفت.
۵- چالش بزرگ برای استارتاپ های حال حاضر که مرحله شتابدهی را تمام کرده اند و توانسته اند خروجی به ارزش های خوبی دست بیابند و پتانسیل فوق العاده ای برای توسعه هر چه بیشتر را دارند این هست که برای سری های بالاتر سرمایه گذار پیدا نمیکنند و بعد از خروج سرمایه گذاران خارجی در دوران پسا برجام این چالش بزرگتر هم شده است و باعث از بین رفتن روند رشد و شکست خوردن استارتاپ ها میشود.
۶- هنوز هم خلع هایی از جنس دورهمی های هدفمند، تخصصی و ارتباط موثر در بین فعالان اکوسیستم دیده میشود در حالی که وجود هر چه بیشتر این برنامه ها میتواند فرصت های خوبی برای شناخت، بروزتر شدن و تیم سازی را در بین افراد فعال و متخصص این حوزه ایجاد کند.
۷- مرکز های نوآوری بسیاری در کشور احداث شده و یا در حال احداث هستند. از دانشگاه ها گرفته تا موسسه ها و … دنبال شخصی سازی و افتتاح مرکز نوآوری در زمین های خالی خود هستند. اما هیچ بهره برداری درستی آنگونه که باید از این مراکز صورت نمیگیرد زیرا که موسسات پیرو یک ترند، خرید برند و شاید هم فرار مالیاتی هستند. این در حالی هست که بهترین راه برای استفاده و بهرمندی درست از این مراکز همکاری با شتاب دهنده ها و سایر ارگان هایی هست که تجربه بلند مدت به صورت تخصصی در این حوزه داشته اند.
۸- هنوز هم با گذشت این همه مدت قوانین مشخص و درستی در این حوزه تعیین نشده است تا سرمایه گذار ها، شتاب دهنده ها و استارتاپ ها بتوانند با اتکا به آن قوانین و دانستن مسیر پیش رو با اطمینان کامل همکاری ایمن تر و حساب شده تری با شتابدهنده ها، سرمایه گذار ها و … داشته باشند و جلوی خیلی از سوء استفاده ها گرفته شود.