این ایدهها هستند که به کسب و کارهای قدرتمند تبدیل میشوند. البته ایده فقط برای راهاندازی کسب و کار نیست. شما میتوانید از ایدهها برای گسترش کسب و کار فعلی خود هم استفاده کنید. روش های جدید تحریک نوآوری در کسب و کار کدامند؟ در این مطلب به بررسی این ایدهها و ابزارهای نوین خواهیم پرداخت.
منظور از روش های تحریک نوآوری در کسب و کار چیست؟
ابزارهای نوآوری در کسب و کار، برنامه یا فرایندی هستند که اثربخشی و بهرهوری را بهتر میکنند. فرقی نمیکند در حال راهاندازی کسب وکار هستید یا باید کسب و کار فعلی خود را توسعه بدهید. البته در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی برای نوآوری طراحی شدهاند که کار شما را تا حد زیادی راحت میکنند. این ابزارها به کمک تکنولوژیهای حوزه دیجیتال به صورت نرمافزار طراحی شدهاند. این نرمافزارها به افراد و تیمها کمک میکند تا با سرعت ایدههای جدید به دست بیاورند.
ابزارهای نوآوری چرا اهمیت دارند؟ چون به کسب و کارها کمک میکنند تا شیوه عملکرد خود را بهبود ببخشند. البته نکته حائز اهمیت در این میان، پیدا کردن ابزارهای نوآوری متناسب با حوزه یا صنعت کسب و کار شماست.
۷ مورد از ابزارها و روش های تحریک نوآوری در کسب و کار که نیاز دارید
برای این که فضای نوآوری و خلاقیت را در کسب و کار خود بهبود ببخشید، نیاز به چند روش و ابزار خاص دارید. در ادامه به بررسی و تشریح این چند ابزار و روش خواهیم پرداخت.
۱. ابزارهای طوفان فکری (Brain Storm)
طوفان فکری اصطلاحی است که از گذشته تاکنون، کاربرد زیادی برای ایجاد افکار و نوآوری در کسب و کار داشته است. اساس کار ابزارهای طوفان فکری، خارج کردن تیم و اعضای آن از ساختارها و قوانین محدودکننده ذهنی است. همین موضوع باعث میشود تا راهحلها و ایدههای خلاقانه و نوآورانه به کسب و کار اضافه شوند. به اشتراک گذاشتن ایدهها و افکار در جلسات طوفان فکری، باعث افزایش روحیه تیمی و بهبود ارتباطات میشود. همچنین در فضایی که طوفان فکری برای تیم ایجاد میکند، امکان یادگیری هم چند برابر خواهد شد. به این ترتیب نیروی کار آگاه و ماهری هم خواهید داشت. یکی از ابزارهای کاربردی طوفان فکری که در قالب نرمافزار ارائه شده، Accept Mission است که ایدههای جدید را ساماندهی میکند.
۲. نرمافزار باباله (Babale)
یکی از کاربردیترین روش های تحریک نوآوری در کسب و کار است که به صورت اختصاصی برای سازمانها و شرکتها طراحی شده است. باباله در واقع نوعی بسته نرمافزاری است که برای سرعت دادن به تولید و تجزیه و تحلیل ایدههای خلاقانه فعالیت میکند. نکته جالب و کاربردی باباله، داشتن امکان رابط سفارشی است. به این صورت که شما میتوانید نرمافزار را مطابق با نیازهای شرکت خود بهروزرسانی کنید. همچنین امکان دستهبندی اهداف و ایدهها در این نرمافزار وجود دارد.
۳. نرمافزار آیدیا باکس (Idea Box)
در این نرمافزار هم امکان مدیریت ایدههای جدید و جمعآوری آنها به شما داده میشود. یک اپلیکیشن کاربردی هم روی موبایل کارکنان پیاده میشود تا ایدههای جدید را به صورت شبانهروزی جمعآوری کنید. همه این عوامل به تیم شما اجازه میدهند تا ایدهها را با کارایی بیشتری بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. همچنین امکان استفاده از رابطهای گرافیکی برای مرتب کردن ایدهها و بروزرسانی آنها وجود دارد. به عنوان مدیر کسب و کار به راحتی میتوانید از این نرمافزار استفاده کرده و ایدههای نوآورانه را طبقهبندی کنید.
۴. مجموعه ابزار اقدام (Collective Action Toolkit)
از دیگر روش های تحریک نوآوری در کسب و کار است که اغلب سازمانهای غیرانتفاعی از آن بهره میبرند. البته این ابزار فرایند طراحی خلاقانه را میتوانید برای بسیاری از صنایع حرفهای هم به کار ببرید. در این ابزار میتوانید مشخصات و مهارتهای هر کدام از اعضای تیم را وارد کنید. به این ترتیب درک جامعتری از حوزههای قدرت تیم خود خواهید داشت. همچنین میتوانید مشکلات را با این ابزار مطرح کرده و برای حل آنها از ایدههای نوآورانه استفاده کنید.
۵. نرمافزار Crowdicity
در این نرمافزار به شما این امکان داده میشود تا برای اعضای تیم خود، چالشهایی را در رابطه با سازمان تعیین کنید. کارکنان با ایدههای خلاقانه و نوآورانه خود، باید پیشنهادات و راهحلهای مناسبی را برای پشت سر گذاشتن چالش ارائه دهند. این ابزار کاربردی امکان تعامل و مشارکت را هم به اعضای تیم شما میدهد. از سوی دیگر شما هم به عنوان مدیر مجموعه، میتوانید کنترل کامل فرایند را برعهده داشته باشید. با استفاده از این نرمافزار، امکان بررسی و شناسایی روندهای ایجاد چالشها و برطرف کردن آنها فراهم میشود.
۶. پلتفرم اگزاگو اسمارت (Exago Smart)
نوعی پلتفرم بسیار کاربردی برای کسب و کار است که پیشنهاد ایده برای اعضای تیم را بسیار سادهتر میکند. نکته مهم دیگر در مورد پلتفرم اگزاگو اسمارت، فراهم کردن امکان شناسایی اعضای ارشد برای کارکنانی است که ایده مفید ارائه میدهند. آپشنهای تجسمی و گرافیکی زیادی در این نرمافزار طراحی شدهاند که اعضای تیم را در ارائه ایده خود کمک میکنند. نمیتوان از کنار گزینههای سفارشیسازی این پلتفرم هم به سادگی عبور کرد.
۷. پلتفرم فاورو (Favro)
یکی از روش های تحریک نوآوری در کسب و کار است که بیشتر برای محیطهای چابک کاربرد دارد. رابط کاربری بسیار سادهای دارد به با جابجایی کارتها، میتوانید به سرعت ایدههای خود را جابجا کنید. یکی از کاربردهای جالب پلتفرم فاورو، امکان مدیریت چندین بخش یا تیم است.
کلام پایانی
در این مطلب ۷ ابزار و روش های تحریک نوآوری در کسب و کار را بررسی کردیم. این ابزارهای نوین که اغلب در قالب پلتفرم و نرمافزار ارائه میشوند به شما کمک میکنند تا ایدههای سازنده و خلاقانهای را از اعضای تیم خود دریافت کنید. همین مسأله به افزایش بهرهوری کسب و کار شما کمک زیادی میکند.