Adra Tech Logo DM
  • خانه
  • موضوعات
    • استارتاپ
    • تکنولوژی
    • هوش مصنوعی
    • دیجیتال
    • فین تک
    • سرمایه گذاری
    • هک و امنیت
    • تلفن هوشمند
    • تحلیل
  • رویداد ها
  • کافه سرمایه
  • استارتاپ ها
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
خواندن: چگونه استارتاپ خود را در دوران رکود اقتصادی حفظ کنیم؟
اشتراک گذاری
ادرا تکادرا تک
Aa
  • خانه
  • رویداد ها
  • اخبار
  • درباره ما
جستجو کنید
  • دسته بندی ها
    • تحلیل ها
  • موضوعات
  • تماس با ما
آیا شما حساب کاربری دارید؟ ورود
ما را دنبال کنید
حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی
ادرا تک > بلاگ > کسب و کار > چگونه استارتاپ خود را در دوران رکود اقتصادی حفظ کنیم؟
کسب و کار

چگونه استارتاپ خود را در دوران رکود اقتصادی حفظ کنیم؟

Melika Borzuei
Melika Borzuei منتشر شده آذر ۱۵, ۱۴۰۳

رکود اقتصادی یکی از پدیده‌های منفی در دنیای اقتصاد است که همه کسب‌وکارها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. این رکود برای استارتاپ شما هم می‌تواند یک چالش بسیار جدی تلقی شود. البته رکود اقتصادی همیشه هم باعث نابودی کسب‌وکارها نمی‌شود. با اتخاذ استراتژی‌های حیاتی و کارآمد، می‌توان به حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی کمک کرد. اگر قصد آشنایی با استراتژی‌های مناسب برای حفظ کسب‌وکار در رکود اقتصادی را دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

محتوا
آیا امکان حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی وجود دارد؟۷ استراتژی که استارتاپ شما را در دوران رکود اقتصادی حفظ می‌کنند۱. کاهش حداکثری هزینه‌های غیرضروری۲. محافظت از جریان نقدینگی۳. پرورش باشگاه مشتریان فعلی۴. حمایت از کارکنان باقیمانده۵. عملیاتی کردن فرایندها۶. استقبال از کمک‌ها و پیشنهادات۷. بازگرداندن محصول یا خدمت به شایستگی اصلیکلام پایانی

آیا امکان حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی وجود دارد؟

در جواب این سوال باید گفت که بسیاری از استارتاپ‌ها نه تنها در دوران رکود راه‌اندازی شده‌اند، بلکه بسیاری دیگر در همین دوران اوج رشد خود را سپری کرده‌اند! دیزنی یکی از کمپانی‌های مطرحی است که در اواخر دهه ۱۹۲۰ آغاز به کار کرد. این دهه در آمریکا مصادف بود با رکود اقتصادی شدید، اما دیزنی به یک ابر کمپانی تبدیل شد. شرکت‌هایی، مثل گروپون، لگو، نتفلیکس و سیتی گروپ چند نمونه بارز از حفظ و موفقیت استارتاپ در دوران رکود اقتصادی هستند. این کمپانی‌ها در دوران رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ رونق بیشتری گرفتند.

البته حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی به عوامل متعددی بستگی دارد. اول از همه باید توجه داشت که استارتاپ شما در چه صنعتی فعالیت می‌کند. برخی صنایع در رکود اقتصادی آسیب بیشتری می‌بینند و برای برخی دیگر هم بستر مناسب رشد فراهم می‌شود. صنایعی، مثل مواد غذایی، مخابرات، آب آشامیدنی و … در دوران رکود اقتصادی آسیب خاصی نمی‌بینند.

حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی

۷ استراتژی که استارتاپ شما را در دوران رکود اقتصادی حفظ می‌کنند

با توجه به این که رکود اقتصادی یک پدیده منفی در بحث اقتصاد است، عاقلانه‌ترین کار ممکن این است که فرض را بر این بگذاریم که هیچ کسب‌وکاری در زمان رکود اقتصادی ایمن نیست. به همین دلیل شما هم نباید به آمارها و گذشته سایر شرکت‌ها دل ببندید. داشتن استراتژی‌های خاص برای دوران رکود اقتصادی، بهترین گزینه برای برون‌رفت از این چالش مهم است. در ادامه چند چالش مهم برای حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی را بررسی خواهیم کرد.

۱. کاهش حداکثری هزینه‌های غیرضروری

این استراتژی احتمالا اولین و موثرترین راه‌حلی است که وجود دارد، اما همه ماجرا نیست. وقتی اوضاع وخیم می‌شود و رکود اقتصادی فرا می‌رسد، چاره‌ای ندارید جز این که:

  • مصرف آب و برق را حدالامکان کاهش دهید
  • برای کاهش اجاره ماهانه و سایر هزینه‌های تأمین‌کننده مذاکره کنید
  • مطالبات خود را زودتر وصول کنید
  • در حفظ کارکنانی که عملکرد بسیار ضعیفی دارند، تجدیدنظر کنید!

۲. محافظت از جریان نقدینگی

داشتن مقدار مناسبی نقدینگی در دوران رکود اقتصادی بسیار حیاتی است. اول از همه مطمئن شوید که مقدار مناسبی جریان نقدینگی ثابت و قابل‌اعتماد در اختیار دارید. در صورتی که میزان نقدینگی مناسبی ندارید به گزینه‌هایی، مثل دریافت وام و … فکر کنید. به هر حال وجود نقدینگی در شرایط رکود اقتصادی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر این دوران را پشت سر بگذارید.

۳. پرورش باشگاه مشتریان فعلی

برای حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی، لازم است که با مشتریان فعلی خود بیشتر ارتباط برقرار کنید. با آنها تماس بگیرید و نیاز آنها را جویا شوید. به نیازهای مشتریان خود گوش داده و بهترین خدمات را برای رفع نیازهای آنها ارائه دهید. اگر بتوانید باشگاه مشتریان فعلی خود را در دوران رکود اقتصادی پرورش دهید، قطع به یقین آنها به کسب‌وکار شما وفادار خواهند ماند. این مشتریان می‌توانند خدمات و محصولات شرکت شما را به اطرافیان خود نیز معرفی کنند. البته در پرورش مشتریان فعلی، بهتر است روی آنهایی سرمایه‌گذاری کنید که ارزش بالاتری از خود نشان می‌دهند.

استراتژی مناسب استارتاپ‌ها در زمان رکود اقتصادی

۴. حمایت از کارکنان باقیمانده

همانطور که اشاره کردیم، ممکن است مجبور به تعدیل نیرو در دوران رکود اقتصادی شوید. حالا کارکنانی را در اختیار دارید که می‌دانید ارزش بالایی دارند. ابتدا باید بدانید که رکود اقتصادی به طور طبیعی باعث ایجاد استرس در کارکنان شود. به هر حال کارکنانی را که در اختیار دارید، باید به هر نحوی حفظ کنید. با کارکنان خود ارتباط مثبت برقرار کنید و نیازهای آنها را جویا شوید. حتی بهتر است آنچه در کسب‌وکار شما اتفاق می‌افتد را با آنها مطرح کنید. این کار باعث ایجاد روحیه و انگیزه در کارکنان می‌شود و گاهی می‌توانند راه‌حل‌های خلاقانه‌ای نیز ارائه دهند.

۵. عملیاتی کردن فرایندها

هر کسب‌وکاری ممکن است دارای نقص در فرایندهای خود باشد. بسیار مهم است که در دوران رکود اقتصادی به دنبال این نقاط ضعف در فرایندهای خود باشید. چه فرایندی را می‌توانید خودکار کنید؟ نقاط ضعف فرایندها و عملیات روزانه شما کجاست؟ حتما باید این روزنه‌ها را شناسایی کنید. اگر بتوانید در دوران رکود اقتصادی نقاط ضعف فرایندهای خود را از بین ببرید، قطعا شانس استارتاپ شما برای بقا در این دوران چندین برابر خواهد شد.

۶. استقبال از کمک‌ها و پیشنهادات

برای حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی، باید از بسته‌های کمکی دولت و … استفاده کنید. بسیاری از کسب‌وکارهایی که در دوران رکود اقتصادی به خاک یکسان می‌شوند، اعتقادی به دریافت کمک بیرونی ندارند! برخی پیشنهادات و بسته‌های کمکی در این دوران، می‌تواند استارتاپ شما را از طوفان‌های سخت رکود اقتصادی در امان نگه دارد.

۷. بازگرداندن محصول یا خدمت به شایستگی اصلی

هر استارتاپ یا کسب‌وکاری، محصول یا خدمتی دارد که در یک حوزه خاص، برتر است. برای مثال ممکن است پشتیبانی قدرتمندی داشته باشید. در دوران رکود اقتصادی باید برتری خود را در مهارت‌های اصلی کسب‌وکار به بازار دیکته کنید. تمرکز خود را روی بازگرداندن خدمت یا محصول به برتری منحصربه‌فرد خود بگذارید.

رکود اقتصادی و تأثیر آن بر استارتاپ‌ها

کلام پایانی

اتخاذ استراتژی مناسب به حفظ استارتاپ در دوران رکود اقتصادی کمک زیادی می‌کند. رکود اقتصادی پدیده وحشتناکی برای استارتاپ‌ها نیست؛ به شرطی که در چارچوب استراتژی‌ مشخص حرکت کنید. به هر حال گذراندن این دوران برای هر کسب‌وکاری ممکن است رخ بدهد.

اولین نفری باشید که اخبار حوزه استارتاپ ها را میشوند.

با ثبت نام در خبرنامه آدرا تک اولین نفری در اکوسیستم باشید که در سریعترین زمان از اخبار جدید و بروز راجب استارتاپ ها مطلع میشود.
Melika Borzuei آذر ۱۵, ۱۴۰۳ آذر ۱۵, ۱۴۰۳
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Twitter LinkedIn Reddit Copy Link
شما چی فکر میکنید؟
Love0
Cry0
Sad0
Happy0
Angry0
Dead0
Wink0
پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

پست های مرتبط

کسب و کار

دورکاری، گرایشی باصرفه برای کسب و کارها

Mohammad Rafiei Mohammad Rafiei 8 دقیقه زمان مطالعه
  • بررسی
  • برترین محصولات
  • ارتباط
  • لیست مطالعه
  • شخصی سازی علایق
ورود

از اینجا وارد حساب شخصی خود بشوید

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟