در دنیای امروز ابزارهای هوش مصنوعی در هر زمینهای از روابط اجتماعی، کسبوکارها، تجارت، اقتصاد و … وارد شدهاند. اغلب کسبوکارها برای بهبود تجربه مشتریان خود از ابزارهای هوش مصنوعی بهره میبرند. البته که هنوز هم در مورد نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در کسبوکارها برای بهبود تجربه خرید تردیدهایی وجود دارد. با این حال نمیتوان از نقش ابزارهای هوش مصنوعی بر تجربه خرید به سادگی عبور کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تأثیر چت جی پی تی و سایر ابزارهای هوش مصنوعی روی تجربه خرید بپردازیم.
هوش مصنوعی؛ ابزاری قدرتمند در تجارت الکترونیک
همانطور که میدانید، دنیای کسبوکار و تکنولوژی، دائم در حال تغییر و تحول است. کسبوکارهای امروزی با تغییرات اجتماعی و تکنولوژیکی سازگار میشوند. چت جی پی تی (ChatGPT) ازجمله ابزارهای هوش مصنوعی است که تأثیر خود را در همین زمان کوتاه روی کسبوکارها گذاشته است. جالب است بدانید که بسیاری از کسبوکارها پا را فراتر گذاشتهاند و ابزارهای هوش مصنوعی را به استخدام خود درآوردهاند. این ابزارهای هوش مصنوعی روی طرحهای گرافیکی، تولید محتوا و انجام تحقیقات کمک میکنند.

البته که هنوز هوش مصنوعی نتوانسته به صورت کامل جای نیروی انسانی را در کسبوکارها بگیرد. با این حال میتوان در کارهای مقدماتی و برای صرفهجویی در وقت و انرژی از ابزارهای کارآمد هوش مصنوعی استفاده کرد. اغلب این کارهای مقدماتی در بهبود تجربه خرید مشتریان تأثیر مثبت میگذارند. ابزارهای هوش مصنوعی، ازجمله چت جی پی تی در حوزههای مختلف، مثل نویسندگی، تولید محتوا، تبلیغات، ترجمه و … مورد استفاده قرار میگیرند. البته باید قبول کرد که در نهایت با یک ابزار و تکنولوژی سروکار داریم و تجزیه و تحلیل واقعی و کارآمد در نهایت برعهده انسان خواهد بود.
۴ تأثیر مهم ابزارهای هوش مصنوعی در تجربه خرید
ابزارهای هوش مصنوعی، مثل چت جی پی تی که به نوعی چتربات محسوب میشوند از هوش مصنوعی محاورهای پیروی میکنند. این نوع ابزارهای هوش مصنوعی در درک تعاملات انسانی و پاسخدهی به آنها عالی عمل میکنند. ابزارهای چتربات هوش مصنوعی با تقلید مکالمات انسانها و کمک گرفتن از پارامترهای ازپیش تعریفشده به کمک کسبوکارها میرسند. جالب است بدانید که چترباتها تا ۷۰ درصد از تعاملات با مشتری را میتوانند مدیریت و کنترل کنند. این موضوع برای کسبوکارهایی که مشتریان زیادی به ویژه در رویدادهای مهم دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. ابزارهای هوش مصنوعی از ۴ روش روی تجربه خرید مشتریان تأثیر میگذارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

۱. توصیههای شخصیشده
یکی از معیارهایی که امروزه در تبلیغات اهمیت زیادی دارد، پیشنهادات شخصیسازیشده به مشتریان است. به این معنی که رفتارها و علایق آنها سنجیده و براساس آن پیشنهاداتی به آنها ارائه شود. ابزارهای هوش مصنوعی این کار را برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک و البته سایر کسبوکارها سادهتر کردهاند. یکی از این ابزارها، Shopify است که به جمعآوری ترجیحات مشتریان و در نهایت تجزیهوتحلیل آنها میپردازد.
۲. کمک به سفارش مشتریان
امروزه بسیاری از کسبوکارها، مثل والمارت از چترباتها و ابزارهای هوش مصنوعی برای مدیریت سفارشها استفاده میکنند. این ابزارهای هوش مصنوعی به مشتریان کمک میکنند تا راحتتر سفارش بدهند.
۳. دسترسی و ناوبری سایت
یکی از مهمترین فاکتورهایی که روی تجربه کاربری تأثیر دارد، دسترسی و ناوبری وبسایت است. هر چقدر فرایند خرید روانتر و سادهتر باشد، مشتریان تجربه بهتری خواهند داشت. ابزارهای هوش مصنوعی با بهبود دسترسی و ناوبری وبسایت به تجربه کاربری بهتر مشتریان کمک میکنند.
۴. یکپارچهکردن خرید
به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، امکان یکپارچهسازی خرید برای مشتریان فراهم شده است. برای مثال مشتریان میتوانند محصول موردنظر را در پیامرسانهای مختلف، مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … ببینند و مستقیما به درگاه خرید متصل شوند.

۳ نکته مهم در خصوص تجربه خرید و ابزارهای هوش مصنوعی
تحقیقات زیادی در رابطه با تجربه خرید مشتریان در کسبوکارهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند صورت گرفته است. به هر حال ارزیابی و بررسی نکات این تحقیقات هم خالی از لطف نیستند. در ادامه چند نکته مهم را در این خصوص بررسی خواهیم کرد.
۱. تردید مصرفکنندگان در بهبود تجربه خرید با ابزارهای هوش مصنوعی
جالب است بدانید که هنوز بسیاری از مصرفکنندگان نسبت به نتایج و کارایی ابزارهای هوش مصنوعی تردید دارند. تنها ۲۷ درصد از پاسخدهندگان به مطالعهای در انگلستان، معتقد بودند که هوش مصنوعی به بهبود تجربه خرید کمک میکند. دلیل این شک و تردیدها هم کاملا مشخص است؛ ابزارهای هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارند. بنابراین طبیعی است که مصرفکنندگان با مزایای ملموس ابزارهای هوش مصنوعی در کسبوکارها آشنا نباشند.
۲. آمادگی ذهنیت مصرفکنندگان برای استفاده از چترباتهای هوش مصنوعی
با وجود این که تردیدها در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارند، اما بسیاری از مصرفکنندگان نسبت به استفاده از چترباتهای هوش مصنوعی خوشبین هستند. تحقیقات نشان میدهند که ۵۲ درصد از مصرفکنندگان احتمال استفاده از چتربات برای کمک به خرید را قبول دارند. در آمازون یکی از چترباتها به نام Rufus دستیار خرید به حساب میآید. این دستیار از لیست محصولات، اطلاعات اینترنتی، نظرات مشتریان و … برای پاسخ به سوالات خریداران استفاده میکند.
۳. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تحقیقات قبل از خرید
یکی از کاراییهای مهم ابزارهای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک و به طور کلی کسب وکارها، کمک به تحقیقات مشتریان است. یکی از همین ابزارها ChatGPT است که برای تحقیق در مورد محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. تحقیقات نشان میدهند که بیش از ۵۰ درصد مصرفکنندگان انجام تحقیقات قبل از خرید با ابزارهای هوش مصنوعی را ترجیح میدهند. از این میان نزدیک به ۴۰ درصد اعلام کردند که به اطلاعات و نظرات هوش مصنوعی در مورد محصولات یا خدمات اعتماد دارند.
کلام پایانی
امروزه ابزارهای هوش مصنوعی سیطره خود را در زمینههای مختلف گسترش دادهاند. اغلب کسبوکارها در حال حاضر از این ابزارها برای فروش محصولات و خدمات بهره میبرند. در آیندهای نه چندان دور تقریبا همه کسبوکارها مجبور به پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی خواهند بود. به همین دلیل بهتر است کسبوکارها با دنیای ابزارهای هوش مصنوعی آشنایی داشته باشند. به هر حال آینده در اختیار پیشرفت تکنولوژی خواهد بود و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بر تجربه خرید تأثیر خواهد گذاشت.

