در دنیایی که خلاقیت دیجیتال، باعث تغییر و دگرگونی در تجارت الکترونیک شده است، فناوری اینترنت اشیاء به عنوان یک کاتالیزور در این عرصه ظاهر شده است. پیوند قلمروهای تجارت الکترونیک و اینترنت اشیاء، باعث ایجاد الگوهای خرید جدیدی شده است. این الگوی جدید باعث ایجاد عملیات کارآمد، تجارب افزایش یافته مشتری و بینش بهتر میشود. به طور کلی مزایای اینترنت اشیا برای تجارت الکترونیک کدامند؟ اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
منظور از اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

به طور کلی اینترنت اشیاء، شامل شبکهای از وسایل نقلیه، دستگاههای فیزیکی، لوازم خانگی و … است که با استفاده از حسگرها و نرمافزارها تعبیه شدهاند. این ابزارها امکان جمعآوری و به اشتراکگذاری دادهها را فراهم میکنند. به دستگاههای اینترنت اشیاء، اشیاء هوشمند هم گفته میشود. این دستگاهها ممکن است یک ترموستات خانگی یا ساعت هوشمند و ماشینآلات صنعتی پیچیده باشند. بسیاری از متخصصان و تحلیلگران، آینده را با عنوان شهرهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء متصور هستند.
یکی از مزایای اینترنت اشیاء، این است که دستگاههای هوشمند را با سایر دستگاههای مجهز به اینترنت مرتبط میکند. شبکه وسیعی از دستگاههای متصل به یکدیگر را تصور کنید که دادهها را با هم مبادله میکنند. این دستگاهها قادر هستند تا وظایف مختلف را به صورت جداگانه انجام بدهند. برخی از عملکردهای اینترنت اشیاء به شرح زیر است:
- مدیریت الگوهای ترافیک با خودروهای هوشمند و سایر دستگاههای هوشمند خودرو
- نظارت بر شرایط محیطی در مزارع
- ردیابی موجودی و محمولهها در انبار
- کنترل فرایندها و ماشینآلات در کارخانهها
کاربردهای بالقوه اینترنت اشیاء بسیار متنوع و گسترده هستند. از اینترنت اشیاء در تولید، مراقبتهای بهداشتی، کشاورزی، حملونقل و … استفاده میشود. با توجه به این که تعداد دستگاههای متصل به اینترنت روز به روز افزایش پیدا میکنند، پیشبینی میشود IoT نقش تعیینکنندهای در آینده جهان داشته باشد. به این ترتیب شاهد تغییراتی در شیوه زندگی، تعامل با یکدیگر و کار خواهیم بود.
جالب است بدانید که در زمینه رسمی، دستگاههای اینترنت اشیاء، برای نظارت بر پارامترهای تعیینکنندهای، مثل رطوبت، دما، مصرف انرژی و … استفاده میشوند. با این حال مهمترین تأثیر و کارایی اینترنت اشیاء در تجارت الکترونیک است.
با مزیتهای اینترنت اشیا برای تجارت الکترونیک بیشتر آشنا شوید
اجرا و پیادهسازی اینترنت اشیاء در تجارت الکترونیک و به طور خاص، صنعت خردهفروشی، مزایای زیادی را به همراه داشت. این مزایا باعث ایجاد یک محیط رقابتی و مشتریمحور در حوزه تجارت الکترونیک شد. در ادامه برخی از مهمترین مزایای اینترنت اشیاء را بررسی خواهیم کرد.
۱. بهینهسازی زنجیره تأمین
حسگرهای اینترنت اشیاء، امکان ردیابی و نظارت واقعی کالاها را در سراسر زنجیره تامین فراهم میکند. به این ترتیب امکان مشاهده حرکت محصولات وجود خواهد داشت و خطر تاخیر هم کاهش پیدا میکند. با استفاده از اینترنت اشیاء، میتوان کارایی کلی زنجیره تامین را بهبود بخشید. همچنین بهرهوری لجستیک دادههای اینترنت اشیاء (IOT) باعث سادهسازی مسیر زنجیره تامین میشود. از این دادهها میتوان برای پیشبینی دقیق تقاضا هم استفاده و سطح موجودی را برنامهریزی کرد.
۲. تجربیات شخصی مشتری
تکنولوژی اینترنت اشیاء، امکان ثبت رفتار مشتری را فراهم میکند. به این ترتیب اولویتها، رفتارها و تاریخچه خرید مشتری از جمله دادههایی هستند که ثبت میشوند. این اطلاعات به کسبوکارها امکان ارائه تبلیغات و توصیههای شخصیشده محصول را میدهند. همچنین کسبوکارهای تجارت الکترونیک، میتوانند با استفاده از دادههای موقعیت جغرافیایی، پیشنهادات مکانی خاصی را ارائه بدهند. این کار باعث ایجاد تجربه خرید شخصی برای مشتریان آنلاین میشود.
۳. پیشبینی تعمیر و نگهداری
نکته جالبی که در مورد مزایای اینترنت اشیا وجود دارد، حسگرهای اینترنت اشیاء روی تجهیزات و ماشینآلات است. این حسگرها میتوانند زمان مورد نیاز تعمیر و نگهداری را پیشبینی کنند. به این ترتیب زمان خرابی دستگاهها کمتر شده و از خرابیهای غیرمنتظره هم جلوگیری میشود. این مورد با تجزیه و تحلیل پیشبینی تعمیرات و خرابی از تعویض و تعمیرهای پرهزینه جلوگیری کرده و باعث صرفهجویی در هزینهها میشود.

۴. مدیریت موجودی
موجودی محصولات در تجارت الکترونیک یا فروشگاههای اینترنتی اهمیت زیادی دارد. ردیابی بلافاصله محصولات با استفاده از اینترنت اشیاء وجود دارد. به این ترتیب احتمال کمبود یا موجودی بیش از حد محصولات کاهش پیدا میکند. وجود فرایندهای مدیریت خودکار موجودی، باعث میشود تا محصولات همیشه در دسترس و آماده ارسال باشند.
۵. افزایش بهرهوری
وجود اینترنت اشیاء، باعث خودکار شدن وظایف عملیاتی، مثل ردیابی موجودی، پردازش سفارش و جمعآوری دادهها میشود. به این ترتیب منابع انسانی برای فعالیتهای مشتریمحور و استراتژیک آزاد میشوند. فناوریهای اینترنت اشیاء باعث سادهتر شدن فرایندهای داخلی میشود. همین موضوع به کاهش خطاهای دستی و بهبود بهرهوری کمک زیادی میکند.
۶. ارائه بینشهای استراتژیک
یکی از مهمترین مزایای اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل دادههای تولید شده است. این تجزیه و تحلیل بینش بسیار با ارزشی در اختیار صاحبان کسبوکار اینترنتی قرار میدهد تا رفتار مشتری را مورد بررسی قرار دهند. به این ترتیب میتوان روند بازار را هم پیشبینی کرد. همه این مسائل به تصمیمگیری آگاهانه صاحبان مشاغل و برنامهریزی استراتژیک آنها کمک میکند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط اینترنت اشیاء به کسبوکارها این اجازه را میدهد تا الگوها را به خوبی درک کنند. همچنین کمک میکند تا فرصتها را شناسایی کرده و در رقابت بازار بمانند.
برخی از مهمترین چالشهای اینترنت اشیا

با وجود مزایا و فواید زیادی که اینترنت اشیا دارد، نمیتوان از کنار برخی ریسکها و چالشهای آن هم به سادگی عبور کرد. برخی از مهمترین چالشهای اینترنت اشیاء، عبارتند از:
- خطرات حریم خصوصی و امنیت کاربران
- مسائل و مشکلات مربوط به قابلیتهای همکاری
- تولید حجم بسیار زیادی از دادههای مختلف
- هزینه و پیچیدگی نسبتا بالا
- وجود موانع و چالشهای قانونی
کلام پایانی
امروزه تجارت الکترونیک به اینترنت اشیاء به نوعی وابسته شده است. اینترنت اشیاء مجموعهای از دستگاهها و ابزارهای متصل به اینترنت هستند که مزایای زیادی برای تجارت الکترونیک دارند. در این مطلب چند مورد از مهمترین این مزایا را مورد بررسی قرار دادیم. البته در کنار این مزایا، برخی از چالشهای اینترنت اشیاء برای تجارت الکترونیک را هم بررسی کردیم. به هر حال نمیتوان این قضیه را کتمان کرد که در آیندهای نه چندان دور، اینترنت اشیاء، نقش تعیینکنندهای در جهان ما خواهد داشت.

