امروزه صحبت از افزایش فروش با استفاده از تجربیات سایر مشتریان و قدرت اینفلوئنسرهاست. آمازون سعی میکند با حضوری گسترده در رسانههای اجتماعی، وضعیت سوشال کامرس خود را بهبود ببخشد. آنها در سالیان گذشته با شدت بسیار بالا روی پلتفرمهای اجتماعی، مثل اینستاگرام، فیسبوک، تیک تاک و … تمرکز کردهاند. وضعیت سوشال کامرس آمازون در حال حاضر چگونه است؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال تا پایان مطلب همراه ما باشید.
رابطه صمیمانه آمازون با سوشال کامرس!
سوشال کامرس آمازون از گذشته تا به امروز داستان جذابی داشته است. در گذشته آمازون به پخش زنده اینفلوئنسرهای نمایش و فروش محصولات را داشت تا تعامل ویژهای با کاربران و مصرفکنندگان ایجاد کند. آمازون از هیچ کاری برای جذابتر کردن پلتفرم خود برای مشتریان دریغ نمیکند! البته باید این را هم در نظر گرفت که یکی از مهمترین چالشهای آمازون برای ورود به فضای سوشال کامرس (Social Commerce)، وجود رقبای سرسخت و گردنکلفتی، مثل اینستاگرام، فیسبوک و تیک تاک است. این پلتفرمهای اجتماعی سالهاست که پایگاه کاربران قابلتوجهی برای خود دستوپا کردهاند.
آمازون هم مزایای رقابتی خود را در این بازار دارد. پلتفرم این شرکت به عنوان سوشال کامرس آمازون در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان دارد که پایگاه کاربر بسیار گستردهای محسوب میشود. این کمپانی سرمایهگذاریهای خوبی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم انجام داده است تا پلتفرم خود را از نظر عملکرد بهبود ببخشد. زیرساختهای دیگر پلتفرم آمازون هم باعث ایجاد برتری رقابتی در سوشال کامرس میشوند. تلاشهای آمازون در زمینه ورود قدرتمند به بازار تجارت اجتماعی، نشان از تصمیم آنها برای گسترش دامنه خود و استفاده از فرصتهای جدید است.

ترکیب آمازون و تیک تاک؛ بهترین تجربه برای نسل Z!
امروزه اغلب خریداران، بخصوص نسل زد برای خرید از منابع مختلف کمک میگیرند. به عنوان مثال آنها به جای این که محصول مورد نظر خود را در آمازون پیدا کنند، شبکههای اجتماعی را پیگیری میکنند تا بهترین گزینه انتخاب شود. از این موضوع میتوان نتیجه گرفت که نسلهای جوانتر از رسانههای اجتماعی برای انتخابهای خود الگو میگیرند. طبق تحقیقات انجامشده، حدود ۹۰ درصد از کاربران نسل زد از رسانههای اجتماعی برای انتخاب هدایای مختلف استفاده میکنند. جالبتر این که پلتفرم تیک تاک بین کاربران نسل جدید، بیش از ۳۸ درصد سهم داشت و به عنوان پلتفرم اجتماعی مورد علاقه آنها مطرح میشود.
از این آمارها میتوان نتیجه گرفت که نسل Z برای خرید از آمازون علاقه زیادی نشان میدهد و از سوی دیگر بیشتر اوقات خود را در تیک تاک میگذارند. بنابراین برای آنها راحتتر است تا بتوانند محصولات آمازون را در پلتفرمی شبیه به تیک تاک خریداری کنند. این موضوع آمازون را وادار به ارائه یک راهحل مناسب کرده است. اینجاست که سوشال کامرس آمازون وارد میشود!

Inspire و تجارت اجتماعی آمازون
در حال حاضر آمازون Inspire را راهاندازی کرده است. اینسپایر امکان خرید درونبرنامهای را برای کاربران فراهم میکند. جالب اینجاست که در این پلتفرم، کاربران میتوانند محتوای ایجادشده توسط اینفلوئنسرها و سایر مشتریان را نیز مشاهده کنند و از آنها برای انتخاب خود کمک بگیرند. تقریبا چیزی شبیه به پلتفرم تیک تاک که ویدئوها و عکسهای بیپایان را مشاهده خواهند کرد. در واقع بلافاصله یک کاربر میتواند محصولی را که میبیند و میپسندد، خریداری هم بکند.
در گذشته وبسایتها و سایر برنامههای تجارت الکترونیک، زمانی کاربرد داشتند که مصرفکنندگان دقیقا بدانند که چه چیزی میخواهند. وقتی سوشال کامرس به سمت گشتوگذار در پلتفرم و ایجاد نیاز برای مشتری حرکت کند، قطعا سوددهی بیشتری هم خواهد داشت. سوشال کامرس آمازون با افزودن عملکردی شبیه به تیک تاک، امیدوار است به مقصدی جذاب برای کشف و مرور کاربران تبدیل شود.
ارتش اینفلوئنسرها و کمک به سوشال کامرس آمازون
در کنار تبلیغات سنتی، راه دیگری هم در دنیای امروز برای معرفی برندها وجود دارد و آن هم اینفلوئنسرها هستند. نمیتوان نقش اینفلوئنسرها را در دنیای امروز نادیده گرفت. فرقی نمیکند مشتریان چه سنوسالی داشته باشند، اینفلوئنسرها آماده تأثیرگذاری هستند! برنامه اینفلوئنسر آمازون یک ویژگی خاص دارد و به حساب فیسبوک، یوتیوب، تیک تاک و اینستاگرام سازندهها پیوند داشده میشود. در واقع اینفلوئنسرها اجازه دارند تا در این پلتفرم، ویترینهای سفارشی خود را ایجاد کرده و محصولات مورد علاقه خود را با کاربران خود به اشتراک بگذارند.
رویکرد فوق به آمازون این اجازه را میدهد تا به مخاطبان خود به صورت شخصیتر دسترسی داشته باشد. این کار باعث ایجاد اعتماد بیشتر نیز میشود. دلیل آن هم تمایل داشتن اینفلوئنسرها به داشتن دنبالکنندگان وفادار است. آمازون به اینفلوئنسرها و شرکتهای وابسته خود اجازه داده تا بین ۱ تا ۲۰ درصد از فروش مخاطبان خود را کسب کنند.

ارائه تخفیفهای منحصربiفرد و ویژه
آمازون تقریبا در همه رسانههای اجتماعی حضور فعالی دارد. همچنین این شرکت به فالوورهای خود در شبکههای اجتماعی به عنوان مشتری وفادار، تخفیفهای ویژه و منحصربهفردی ارائه میدهد. از اینستاگرام گرفته تا تیک تاک، همه دنبالکنندگان آمازون میتوانند از این تخفیفها بهرهمند شوند. البته آمازون در این پلتفرمهای اجتماعی، تنها یک حساب کاربری ندارد. این شرکت در هر کدام از پلتفرمها دارای صفحات مختلف با رویکردهای متفاوت است. اغلب این اکانتها دارای فالوورهای میلیونی هستند.
کلام پایانی
سوشال کامرس آمازون در سراسر دنیا بسیار گسترده و فعال است. یکی از مهمترین قدمهایی که آمازون برای توسعه سوشال کامرس خود برداشته، ایجاد پلتفرم مخصوص با نام Inspire است. این پلتفرم که ماهیت خود را از تیک تاک گرفته است، برای اشتراکگذاری و انتخاب راحت محصول ایجاد میشود. کاربران میتوانند در این پلتفرم به گشتوگذار پرداخته و محتوای سایر کاربران و مشتریان را هم بررسی کنند. این ویژگی به ایجاد نیاز در مشتریان و انتخاب راحتتر آنها کمک زیادی میکند. آمازون برای توسعه سوشال کامرس خود از اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی هم کمک میگیرد.

